Postupně nabízíme rozhovory se staviteli tratí všech závodů, abychom se dozvěděli něco více nejen o tom, jak je připravovali, ale i o jednotlivých disciplínách a jejich průběhu. Začneme od konce, tedy sprintem a rozhovorem s Danielem Wolfem (OOB TJ Turnov).
Ahoj Dane,
u tebe by byla asi poměrně zbytečná otázka, jak jsi se k pořádání dostal, patřil jsi mezi hlavní pořadatele na ME 2016 v Jeseníku, vedeném rovněž Davidem Alešem, takže jsi byl jistě u příprav od začátku i zde. Dokonce jsi vlastně jediným, kdo stavěl tratě tehdy i nyní - i tehdy to byl individuální sprint, takže tato volba byla od začátku jasná i teď?
Je to tak, u pořádání tohoto SP jsem byl svým způsobem od počátku. Někdy koncem léta nebo na podzim 2016 jsem byl s Aljošou na přípravném víkendu pro World Games 2017 v Polsku, na nichž jsem byl asistentem kontrolora IOF. Tam jsme se dali do řeči se zástupci IOF o tom, že Švýcarsko získalo pořadatelství ME, a tak nebude pořádat tradiční finále SP. Promysleli jsme rychle naše možnosti a navrhli IOF, že bychom toto finále v roce 2018 rádi uspořádali se závodem v pískovcích. IOF naši nabídku přijala a na podzim 2016 jsme dostali pořádání přiděleno.
Od počátku jsem tak byl u vymýšlení terénu pro lesní závod, kde jsme věděli, že jej chceme situovat do Českého ráje. A počítal jsem tak nějak s tím, že bych si tento závod i postavil. Pak se ale zapojil do příprav další turnovský závodník Jindra Kořínek, a tak jsem mu stavbu middlu přenechal a vzal jsem si sprint v Mladé Boleslavi. Tam jsme už dříve plánovali MČR ve sprintu, takže jsem ten terén velmi dobře znal. Navíc to mám kousek.
Zároveň jsi byl v Jeseníku vedoucím úseku stavby tratí, toto nyní rovněž zastřešuješ? Co vše vlastně obnáší, že nyní jsi současně i sportovním ředitelem celé akce?
Původně jsem chtěl být jen pouhým řadovým stavitelem tratí, protože mi pracovní vytížení nedovoluje takové časové možnosti, jaké jsem měl dříve. Nicméně nakonec jsem souhlasil, že budu pomáhat koordinovat věci, se kterými mám zkušenosti, jako právě tratě, návaznost na televizní přenosy, plánování arén ze sportovní stránky, atd. Vedoucí stavby tratí je Adam Chromý, já jenom přihlížím a přidávám svůj názor. Hlavní slovo má ale Chrobák, který je zároveň národní kontrolor. Funkci sportovního ředitele začnu naplno plnit až teď při samotném pořádání, kdy budu koordinovat pořadatele na úsecích, které souvisí s tím, co se odehrává v lese a na trati. Tedy start, roznos kontrol, hlídání kontrol a tak.
Zpátky do Mladé Boleslavi, do níž je „Tvůj“ sprint umístěn, vzpomínáš si ještě, kdy jsi s pracemi na stavbě začal a kdy jsi skončil?
S pracemi na stavbě jsem začal de facto hned jak jsme dostali SP přidělen. Vznikly první verze tratí na dostupných mapových podkladech, na základě kterých jsem zadal prostor ke zmapování. Dále stavba pokračovala až na hotové orienťácké mapě, kde jsem umísťoval kontroly a ladil tratě pro potřeby tohoto typu závodu a TV přenosu.
Se stavbou jsem asi ještě neskončil. Sice se tratě už od prvních náčrtků mění pouze minimálně, ale v detailu se stále vyvíjí. Je to město, které je živé jako každé jiné, a tak je potřeba stále něco aktualizovat a být ve střehu. Se stavbou skončím až v týdnu před SP odešleme mapy do tisku.
Jak moc jsi tedy musel tratě ladit, například v důsledku připomínek IOF, televize,...?
První náčrtky samozřejmě jsou trochu jiné než finální tratě. Chvíli trvalo, než jsme si odsouhlasili finální koncepci závodu, pozici startu a cílové arény, ale když jsme si toto vyjasnili, tak už tratě vlastně moc zásadních změn ani nedoznaly. Už asi tak nějak vím z Jeseníku a World Games jaké jsou potřeby televize, a tak jsem od počátku věděl, jak to televizně uchopit a počítal s tím. Karel Jonák (režisér TV přenosů) mi tam jen mírně posunul asi dvě kontroly, aby v televizi pěkně vypadaly, ale do koncepce závodu nebylo tentokrát nutno sahat. Tak věřím, že se budou divákům zvolené mladoboleslavské kulisy líbit.
Ani IOF advisor si nevynutil žádné změny?
Vlastně ani ne. Byl na mě hodný a náš přístup ke stavbě tohoto finálového sprintu se mu zamlouval. Největší změny jsem musel provést sám v délce. Protože mé nádherně vymyšlené prvotní tratě by ani největší světové hvězdy nezvládly za požadovaných 14-15 minut. A tak jsem postupně hledal, kde ušetřit vteřinky, škrtal postupy a zkracoval. Bohužel jsem musel oželet několik pěkných voleb i oblastí, jimiž jsem chtěl původně tratě provést, ale časově by to prostě nevyšlo. Věřím, že nakonec se trefíme, ostatně u tohoto typu závodu se vymlouvá blbě na to, že nepřijela světová špička.
Jak moc se během příprav ukázal být tento prostor být rizikový na tradiční městské záludnosti, tedy např. obtíže s přístupy do některých prostor v důsledku spousty vlastníků nebo změny v důsledku staveb, nevyzpytatelný další vývoj změn...?
Musím to zaklepat, ale tento prostor se ukázal jako docela ideální. Hlavně díky našemu technickému řediteli Honzovi Pickovi, který mi všechno, co jsem si tam vymyslel, vyjednal s vlastníky a samosprávou. Takže zbývá doufat, že nám tam do závodů nic nerozkopou nebo nezastaví. Celkově ale oproti Praze, kde je přehršel jiných akcí a SP v OB je tam pro magistrátní úřednice jen další „práce“ navíc, ba skoro až na obtíž, tak v Mladé Boleslavi je k nám vedení města velmi vstřícné. Jsou rádi, že mohou hostit takovou akci světového významu a pomáhají nám. A my jsme rádi, že tam můžeme běžet. Navíc mají zkušenosti s pořádáním divácké RZ Rallye Bohemia, která se také jezdí v uličkách historického centra, a tak městské složky vědí co a jak je třeba. Ostatně přijeďte se přesvědčit sami, že Mladá Boleslav není jen velká továrna a sídliště pro lidi, kteří v ní pracují, ale že je to především krásné historické město čnící se nad soutokem Jizery a Klenice.
Jsi vlastně i stavitelem doprovodného závodu, což je sice „jen“ oblastní žebříček, ale, pokud dobře počítám, s 41 kategoriemi a navíc rovnou pro tři oblasti. Co dalo víc práce a jak se to dařilo skloubit...?
Je to tak. Stavění tratí pro oblastní žebříček je takové intenzivnější a v poslední době i časově náročnější. Na tratě svěťáku jsou samozřejmě kladeny mnohem vyšší nároky a je to trochu jiný druh stavění, kdy jsou čtyři tratě, které se několik měsíců ladí a pilují v každém detailu. Navíc se musí odvést spousty organizační práce kolem, kterou při běžném českém závodě dělat nemusíte. Tratě pro oblastní závod vznikají vlastně až teď, kdy je SP finální. Je potřeba je naroubovat na kontroly SP a přitom vhodně doplnit tak, aby to pro závodníky stále bylo překvapivé, když uvidí mapu předem na obrazovce a v televizi. Doufám, že se podaří a že to bude zábavné proběhnutí v terénu SP, kde si závodníci vyzkouší běžet některé podobné postupy jako závodníci SP, ale přitom se zcela jiným řešením.
A na závěr nám prosím popiš systém závodu, počty závodníků, průběh startu, intervaly a pod., a zda se nějak liší od obvyklého průběhu sprintu?
Nedělní sprint v Mladé Boleslavi bude nejen vyvrcholením české série SP, ale také velkým finále celého letošního Světového poháru. Proto je závod poměrně specifický. Nastoupí do něj jen 40 nejlepších žen a mužů podle aktuálního pořadí SP po sobotním middlu. Startovat budou obráceně podle pořadí SP, kdy vedoucí závodníci budou startovat jako poslední. Nejprve vyběhnou na trať v 10 hodin ženy, od 11 hodin pak muži, startovní interval bude jedna minuta. Věřme, že ještě bude o co bojovat a pořadí SP se bude i v posledním závodě přelévat. Po skončení finálového závodu vyběhnou na své tratě ostatní závodníci SP ve "finále B" a pak také závodníci oblastního žebříčku hned třech oblastí. Ještě předtím bude na Staroměstském náměstí slavnostně vyhlášeno celkové pořadí Světového poháru v OB 2018.
Všichni jste srdečně zváni!
Ptal se Petr Kadeřávek